Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Herinneringen aan ingrijpende gebeurtenissen blijven ons beroeren, vaak tot lang na de feiten. Ze kleuren het publieke bewustzijn en dwingen ons tot nadenken: welke plaats geven we aan collectieve herinneringen? Kunnen we eruit leren? En hoe geven we herinneringen door aan de volgende generatie? Vroeger gaat niet over geeft een antwoord op deze en meer vragen. Het bundelt de vele mogelijkheden van herinneringseducatie, adviseert met bijdragen van gerenommeerde historici, didactici en praktijkdeskundigen en toont je op welke manier je op school of met je organisatie aan de slag kunt met herinneringseducatie. Het is een boek vol inspiratie, met verhelderende toelichtingen, diepgravende focusteksten, didactische suggesties en praktijkvoorbeelden. Veel aandacht gaat daarbij naar 'dragers van herinneringen'. Games, films, strips of kunst brengen het verleden tastbaar in beeld. De talrijke voorbeelden vormen een aanzet om zelf te reflecteren en het verleden kritisch in een educatieve context te brengen.https://www.lannoo.be/nl/vroeger-gaat-niet-over
Memorials --- History --- Historiography --- Education --- Social aspects --- Philosophy --- Western countries --- Intellectual life --- Didactics of history --- historische figuren --- geschiedenisonderwijs --- motion pictures [visual works] --- Didactics of social education --- photographs --- educational games --- comics [documents] --- reenactments --- historic sites --- living history museums --- historiografie --- artists [visual artists] --- oral history [discipline] --- easel paintings [paintings by form] --- herinneringen --- Geschiedenis ; didactiek --- geschiedenis --- concentratiekampen --- jodenvervolging --- 928.8 --- Herinneringseducatie --- Jodenvervolging --- Holocaust --- Wereldoorlog II (Tweede Wereldoorlog) --- Geschiedenis : didactiek --- herinneringseducatie --- Wereldoorlog II --- 456.6 --- didactiek --- onderwijs --- 940.53 --- Geschiedenis --- Concentratiekampen --- didactiek algemeen - geschiedenis, maatschappijleer --- Geschiedenis - Maatschappijleer --- PXL-Central Office 2017 --- geschiedenisdidactiek --- historische pedagogie --- kunst en maatschappij --- Oorlog --- Didactiek --- Basisonderwijs --- Secundair onderwijs --- 373.5 --- Geschiedenis--didactiek --- 485.6 --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Propaganda --- Recht --- Scheepvaart --- identiteit, wereldburgerschap en diversiteit --- Memorials - Social aspects --- History - Philosophy --- Historiography - Philosophy --- Education - Philosophy --- Western countries - Intellectual life
Choose an application
Honderdduizend jaar geleden waren er wel zes verschillende menssoorten. Nu is er maar één soort over, en dat zijn wij. Homo sapiens. Hoe komt het dat alleen wij zijn overgebleven? Hoe kwamen onze voorvaderen op het idee om steden en zelfs koninkrijken te stichten? Waarom gingen we in goden geloven, maar ook in natiestaten, en in bedrijven. Waarom vertrouwen we op geld, boeken en wetten? En hoe zal onze wereld er in de toekomst uitzien?In Sapiens neemt Yuval Noah Harari ons mee op een fascinerende reis door de geschiedenis van de mensheid. Wie zijn we? Waar komen we vandaan? En hoe zijn we geworden wie we nu zijn? In zijn aanstekelijke relaas laat Harari ons kennismaken met een raadselachtig fenomeen: de mens.
Philosophy of science --- Biological anthropology. Palaeoanthropology --- Philosophy and psychology of culture --- History of civilization --- BPB9999 --- geschiedenis (historische aspecten) --- filosofie --- 903 --- beschavingsleer --- geschiedenis --- evolutieleer --- histoire (aspects historiques) --- algemene geschiedenis --- Geschiedenis --- Evolutieleer --- Mensen --- BPB1810 --- Histoire universelle --- Wereldgeschiedenis --- Cultuurfilosofie. Cultuurpsychologie --- Wetenschapsfilosofie --- Biologische antropologie. Paleoantropologie --- Cultuurgeschiedenis --- cultuurgeschiedenis --- Weltgeschichte --- world history --- dejiny sveta --- maailmanhistoria --- världshistoria --- verdenshistorie --- storia universale --- svjetska povijest --- storja tad-dinja --- istorie universală --- história universal --- historia świata --- световна история --- historia universal --- egyetemes történelem --- maailma ajalugu --- histori e botës --- svetovna zgodovina --- pasaules vēsture --- wereldgeschiedenis --- светска историја --- pasaulio istorija --- světová historie --- παγκόσμια ιστορία --- историја на светот --- dějiny světa --- historie světa --- světové dějiny --- világtörténelem --- povijest svijeta --- Mens --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Dier --- stair an domhain --- histoire universelle
Choose an application
Voorafgaand aan de bouw van een nieuwe stuw op de Boven-Schelde ter hoogte van Kerkhove werd een gebied naast de Schelde archeologisch onderzocht. Tijdens de prehistorie huisden er in Kerkhove jagers-verzamelaars op een natuurlijke hoogte langs de Schelde. Later in de Romeinse tijd was Kerkhove dan weer een belangrijke halte op de handelsweg van Bavay naar Aardenburg. Grote delen van het (pre)historische landschap liggen beschermd onder een dik pak overstromingsslib van de Schelde, terwijl de natte bodemomstandigheden de ideale bewaarplaats vormen voor organisch materiaal zoals been, hout en plantenresten. De ondergrond biedt dan ook een unieke inkijk op de evolutie van het landschap voor, tijdens en na de prehistorie: een waardevol bodemarchief dat toelaat na te gaan hoe de mens zich gedurende zowat 10.000 jaar heeft aangepast aan een sterk veranderende omgeving. De resultaten zijn dan ook sprekend: er werden verschillende kampementen van jagers-verzamelaars aangetroffen en een deel van de Romeinse weg werd blootgelegd. De publicatie biedt een unieke inkijk in de hele opgravingscampagne en plaatst de resultaten in een breder kader. http://www.snoeckpublishers.be/usite/snoeckpub_nlbe/index.asp?p=875&i=627&SEARCHME=schelde
Archeology --- Scheldt --- Kerkhove --- Scheldt River --- Scheldt River Estuary (Netherlands and Belgium) --- Scheldt River Estuary --- Escaut River --- Scaldis River --- Schelde River --- Environmental conditions. --- History. --- Antiquities. --- landscape architecture --- archaeology --- historical sociology --- climate --- settlement patterns --- streams --- landscape architecture [discipline] --- Geschiedenis --- Archeologie --- Schelde --- Leefgebieden --- Natuur --- Rivieren --- Schelde (rivier) --- Leefgebied --- Rivier --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Schelde (Rivier)
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|